Scholing

MeiZorg is gespecialiseerd in scholing en begeleiding rondom zelfbeschadiging en staat hulpverleners, docenten en studenten bij in het omgaan met deze doelgroep. Vanuit de visie dat iedereen een scala aan mogelijkheden heeft om in te zetten, als je maar weet hoe, worden scholingen en trainingen geboden voor (aankomend) professionals. Dit doe ik hbo-verpleegkundige en ervaringsdeskundige. Deze unieke combinatie maakt dat er verschillende perspectieven geïntegreerd worden en dat de scholingen een uniek en compleet beeld geven van zelfbeschadiging wat echt blijft hangen. 

Ervaringen met gastlessen

"Meike kwam voor de eerstejaars studenten een gastcollege over zelfbeschadiging gegeven. Daar waar studenten vaak met andere zaken bezig zijn dan met het college, zaten ze nu geboeid te luisteren. Eerst nog wat terughoudend, maar later nieuwsgierig en niet bang om vragen te stellen. 
Ook ik als docent was onder de indruk van haar verhaal. Er waren momenten waarop ik me oprecht schaamde. Ik herkende de traumatische ervaringen die zij en anderen opdeden en wellicht nog doen in de hulpverlening. Zelf ben ik opgeleid met de visie dat je cliënten die zichzelf beschadigen moet negeren. Een pleister geven en verder niet over praten. Aandacht geven is belonen en lokt negatief gedrag uit. Liever nog een rolletje verband op de kamer zodat de andere cliënten niet "besmet" raken, want ziet snijden doet snijden. 
Ik ben blij dat de visie op zelfbeschadiging is veranderd en dat Meike haar verhaal met onze studenten heeft willen delen." - Willeke Bosse, verpleegkundige en docent aan Avans Hogeschool

"Al jaren aan het leren & werken in de GGZ. Nu voor het eerst pas inzicht in de problematiek van zelfbeschadiging. Hierdoor meer begrip voor het zelfbeschadigen gekregen en ook handvatten om er beter mee om te gaan in de praktijk. Ik heb er veel van geleerd, bedankt voor jullie open- en eerlijkheid." Valerie, student verpleegkunde 3e jaar

Ervaringen met de training

"De zelfreflectie was erg waardevol. In de training hebben we geleerd te mogen denken aan hoe wij als mens erin staan." Pedagogisch medewerker

"Goede afwisseling van theorie en interactie. Er is balans tussen eigen ervaringen en het overbrengen van kennis. De cognitieve oefeningen waren van toegevoegde waarde." Pedagogisch medewerker

"Er was veel interactie, er was ruimte voor praktijkvoorbeelden en er was afwisseling tussen theorie en oefeningen." Pedagogisch medewerker